Upozornil jsem na nebezpečné stromy, magistrát mě pomlouvá

25.07.2013 18:00

    Pardubická radnice má od roku 2011 k dispozici znalecký posudek, podle kterého má 17 stromů v Tyršových sadech nevyhovující provozní bezpečnost, jeden javor je dokonce v havarijním stavu. Loni v březnu bylo skáceno nejméně 100 zdravých stromů, ale s těmi nebezpečnými se neudělalo vůbec nic.

    Letos na jaře upoutaly moji pozornost dva akáty, silně nakloněné nad cestu, jeden s poškozeným kmenem. Upozornil jsem na ně magistrát a dodal jsem, že podle znaleckého posudku je v parku dalších 15 stromů s nevyhovující bezpečností.

    Náměstek primátorky František Brendl odpověděl, že moje upozornění neberou na lehkou váhu, ale s bezpečnostním řezem stromů se neuvažuje, protože se počítá s jejich kácením. S tím už se ale počítá dva roky. Odepsal jsem, že považuji za nutné stromy nějak zabezpečit, protože přes léto se v parku pohybuje hodně lidí.

    Začátkem května radnice nechala tyto stromy znovu posoudit. Podle posudku je nutné oba akáty, na které jsem upozornil, skácet ještě v době vegetace 2013. Radnice veřejnosti sdělila, že je to pouze "doporučeno".

    Oba akáty jsou součástí žádosti o povolení ke kácení, kterou město podalo již před 2,5 lety, a stále není jasné, kdy bude vydané. Bylo by tedy vhodné požádat o tyto dva stromy zvlášť nebo provést bezpečnostní řez. K tomu ale nedošlo.

    Magistrát, asi aby se mi odvděčil, vydal tiskovou zprávu plnou lží a pomluv. Píše, že stromy jsou problematické podle mého názoru, o posudku z roku 2011 ani slovo. Pak přidává, že když prý chtěli havarijní stromy skácet, tak jsem tomu bránil. Dokonce jsem údajně s námitkami proti kácení pana Brendla budil o víkendech SMSkami. Nakonec jsem to asi já, kdo může za to, že se v parku nebezpečné stromy nacházejí. Prý se ode mě a od mých názorů distancovala občanská sdružení.

    Magistrát ani po několika urgencích pomluvy nestáhl. Moje stížnost z května dosud nebyla vyřízena. Obrátil jsem se na tajemníka magistrátu, na vedoucího tiskového úseku i na primátorku města. Předžalobní výzva ze začátku července zůstala bez odezvy. Magistrát dělá, že neexistuje.

    Nezbývá mi tedy, než se obrátit na soud. Radnice zřejmě ráda zaplatí soudní poplatky a náklady za právníky.

Miroslav Šimon